ANASAYFA
ASAGİDEMİRCİ.NET
HABERLER
KÖY TARİHÇE
FOTOĞRAFLAR
SÜLALELER
THAMADELER
KÖY KROKİSİ
AYLIK HAVA DURUMU (Şubat)
ASKIDA KİTAP
VİDEO GALERİSİ
KÖY MEZARLIK ZİYARETİ VİDEO
KÖY DERGİSİ TEMEÇ
RESİM YARIŞMASI
ŞİİR YARIŞMASI
Temiz Bir Aşağıdemirci için ATIK YAĞLARI TOPLUYORUZ
BİGA BASINININ EN İYİLERİ 2011
BİGA BASINININ EN İYİLERİ 2012 ve BİGA ANKETİ
2013 YILININ AŞAĞIDEMİRCİLİSİ ÖDÜLÜ
2014 YILININ AŞAĞIDEMİRCİLİSİ ÖDÜLÜ
2015 YILININ AŞAĞIDEMİRCİLİSİ ÖDÜLÜ
HER FOTOĞRAFIN BİR HİKAYESİ VAR
DÜN ve BUGÜN
Yusuf GÜLSEVEN HABER YORUM
İLETİŞİM
Çerkes Ressam Faruk CİMOK ile söyleşi
TEMEÇ
Alaattin AKÇAL


İstanbul Antik Sanat, Çerkes Ressam Faruk CİMOK ile söyleşi. Alaattin AKÇAL / 11.01.2010

 

 

Alaattin Akçal: Kaç eseriniz var bugüne kadar yaptığınız? 500 ü aşkın eseriniz var sanırım.

 

Faruk Cimok: Bu otuz beşinci sergim. Son beş sergim İstanbul konulu oldu. Tabiî ki kafamızda bir sürü projede var. Bir de bu konulara benim aşinalığım olduğu için el alışkanlığı oluştu, başlamışken yapayım diyorum biraz daha. Talepte var olunca birden kesemiyoruz. Mesela Ortaköy konulu resmini sattık diyelim, ardından 10 tane daha Ortaköy İstediler.

 

Alaattin Akçal: Aynı çalışmadan mı?

 

Faruk Cimok: Aynı derken hepsi Ortaköy resmi, Ortaköy orada duruyor, insan değişiyor, kuşlar değişiyor, kedi, köpek değişiyor. Nihayetinde aynı çalışma.

 

Alaattin Akçal: Hasan Kanbolat ile yaptığınız bir röportajınızda, ünlü resimlerden  “Kablumbağ Terbiyecisi“ gibi bazı ünlü resimlerin tek değil de iki veya üç adet olduğunu, bunların tümünün orijinal olduğunu vurguluyorsunuz. Çok önemli resimlerinde bir kaç tane aynı çalışması var mı?

 

Faruk Cimok: Çalışmalarda ufak tefek değişiklikler var, Ortaköy e çok ilgi oluyor, Tophane Çeşmesine çok ilgi oluyor. O nedenle  bende farklı çalışmalar yapıyorum. Mesela dün Amerika dan biri aradı. İki tane resim istiyoruz dedi. Şuan elimde olmadığını söyledim. Amerika da sergi açabilir misiniz? Buraya davet etsek gelmez misiniz? dedi. Ben hiç etkilenmem, ilgimi çekmez böyle şeyler. Amerika da benim ne işim var dedim. Fransa da Devtet Başkanı Jac Shirac resim almıştı o zaman. Kalksam gitsem Jac Shirac kabul edecek, benim bu tür şeyler hiç ilgimi çekmiyor. Anadolu ya biri gel dese, o hoşuma gidiyor. Diyarbakır a gidiyorum sıra gecesi yapıyorlar. Bu daha cazip geliyor bana. Bizde de böyle garip bir anlayış var. Sanat eseri diye bir sürü şey görüyoruz. E kardeşim  dedim ben, yarın televizyonda da var o program çıkacak, ne olduğunu anlamadığım şeyleri evime niye koyayım. Biz İstanbul diyoruz, öbürüde demir parçalarını bir araya getirmiş, kaynak etmiş, adı da İstanbul, bunun İstanbul ile ne alakası var, demiri İstanbul  demiri olabilirde konu ile ne alakası var. Böyle garip bir ortam.

Bizde fazlada konuşmayalım diyoruz. Çünkü tepki çekiyoruz.

 

Alaattin Akçal: Hatay Reyhan lı da doğdunuz, resim ile nerede ve nasıl tanıştınız?

 

Faruk Cimok: Şimdi tabikî ki bizim Çerkez oluşumuzun getirdiği bir avantaj var. Nedir bu avantaj? Bizde genelde her mahallede ya akordion çalan vardır, ya resim yapan vardır. Çünkü kültürel açıdan bir zenginliğin içerisindeyiz. Bir kama, kılıç, motif gibi bir şey muhakkak vardır. Köylere de gitsen, en ücra köyde sanat ile ilgili bir ipucu bulursun. Bizde nereye baksan bir öğe buluyorsun, Bizim yaşam tarzımız öyle , bir zenginliğimiz var, kalite var. O yüzden sanatla da çok  direkt bağlantıda oluşuyor burada. Mesela Reyhan’lıda evimizin duvarlarında Namık İsmail in Harman tablosunun Röpredüksiyon u vardı. Harman tablosu Namık İsmail’in başyapıtıdır. Şimdi babam onu nereden bulmuş getirmiş çerçeveletmiş asmış. İbrahim Çallı’nın bir resmi vardı, çerçeveletmiş asmış. Şimdi biz onlarla büyüdük. Başka bir yere gidiyorsun duvarda garip garip sanatla ilişkisi olmayan şeyler bulunuyor. Mesela bizim duvarlarımızda yatak döşek olmadı, hep tablo oldu.

 

Alaattin Akçal:  Özgeçmişinizi incelediğimde sizinle ilgili yapılan röportaj ve akedemik bilgilerin dışında detaylı bilgi bulamadım. İnternet siteniz var mı?

 

Faruk Cimok: Önümüzdeki günlerde bir ajans ile bir anlaşma yaptık. Tüm detayların bulunduğu bir çalışmamız olacak. Belgesel çalışması da olacak. Bu zaman kadar neler yaptığımızı, elimizde nelerin olduğunu, eski çekimlerin, röportajların bulunduğu bir arşiv çalışması olacak. Tüm bunları toparlamamız ve özgeçmişini çıkarmamız lazım.  

 

Alaattin Akçal:  Kafkasya kökenli bir ressam olarak, Çerkezlerle ilgili,  çalışmalar yaptınız mı? Bu çalışmalara ilgi nasıl?

 

Faruk Cimok: Bizimle ilgili çok resim yaptım. Şöyle ki, düğünlerimiz ile ilgili çok büyük çalışmalarım vardı.Themadeleri o ulu çınarın altında gösteren bir sürü resimler yaptım. Bunlar da hemen satıldı. Nihayetinde bunları alanlar da bizden değil ama, sanat eseri olarak ilgi duydular ve aldılar. Mesela Kır resmi vardı, piknik resmi vardı, Çerkez düğünü diye resmim vardı, ben o resimlerden dolayı çok insanla tanıştım. Mesela Ankara da bir sergi vardı İtalya Deniz Kuvvetleri komutanı İtalya’dan geldi sergiyi açtı. Bu nedir diye sorduklarında Çerkez düğünü olduğunu söyledim, o arada kuvvet komutanımızın karısı kalktı bende Kayseri liyim Kabardey im dedi. Hava kuvvetleri komutanı çıktı bende çerkezim niye söylemiyorsunuz dedi. Şimdi bunlar güzel şeyler. Yaptığım kataloglardan ötürü birçok insanlarla tanıştım. Tanıştığım insanlar dernekleri bilmiyorlar. Cemaatle alakaları olmayan insanlar. O enteresan. Mesela Hıncal Uluç un ben çerkezim vurgusunun yapmasının nedeni  benden kaynaklanıyor. Bunlar gibi birçok kişi var, bir resim vesile oluyor bunlara. Bunların yanında büyük bir sergi projem daha var bizimle ilgili. Dokuz yıldır doküman topluyorum. Arşivleme yapıyorum. Bu zor bir iş, iyi olması gereken bir iş. Öyle elbise giydirip hoplatmak ile olmuyor ki. Bizde var biliyoruz.  Müziği koymuş, bir taraftan da adamlar , kılıçlar, kamalar. Bununla olmaz şimdi. Enternasyonel bir dili var bunun. Bu sergiyi gezen Avrupa lısı var, Amerika lısı var, yazarı var , çizeri var onlara bunu anlatmak lazım. Bizim hemşehrilere tek anlatmakla bu iş bitmiyor. Dernekte güzel aç bir sergi, düğün yap iş bitiyor tabiî ki. Ben profesyonel  bir Amerika lı bi mimar ile çalışıyorum, Amerika nın en ünlü mimarlarından. Bu mimar “Tunus ta Swisshotel Kral dairesinde sizin bir resminizi gördüm dedi, 3 aydı sizi arıyorum” dedi. Bunlar dünya standardında insanlar size inanmasa gelmezler buraya. Geçen sene Putin ödül verecekti bana, oradan büyükelçilikten geldiler, Moskova ya götürmek için, ben gelemem dedim. Orada ne işim var benim. Orda hazırlanan ansiklopedileri araştırdım benim ismin yok, bir resim öğretmeni diye bahsediyor. Bizim Bağlarbaşı Kafkas Derneği Çerkez Ressamlar diye kitap çıkardılar. Orada ben yokum, niye yokum? Kimse bana demedi ki bir resim ver, gel diye. Vermesem bile benim adım yazılması gerekirdi. Oraya bakıyorum resim öğretmenleri , eski ressamları koymuşlar. Bundan sonra yüzlerce tepki almışlar. Onsuz bu katalog olmaz diye. Benim böyle bir korkum yok, faydam oldun diye kimliğime Kafkas kökenli diye yazmışım. Başka bir şey de yazmamışım. Bu arkadaşlar bunu yapamadılar. Bunu yapmak cesaret ister. Her gittiğim yerde Çerkez kimliğimle tanınıyorum. Uğur Dündar a ben demedim ki ben çerkezim diye ilk önce gelenler onlar. Deniz Baykal sergi açılışına çiçek gönderdi, Tayyip Erdoğan da gönderiyor ben davet etmesemde. O derneğe, cemiyete giriyorsun bir sürü lüzumsuz insan var. Sanki danışmanlık ücreti istiyor muşum gibi sana sormadan senin sahanda bir sürü iş yapan adam var. Bu işler zor işler . Kafkasya dan ressam getirmekle olmuyor. Onu da gördüler. Kamyonlarla resim getirdiler. Hemşehriymişim, adama destek olmalıymışım. Bunların sanat eseri olmadığını söyledim.  Ama dinleyen olmadı, bunlarla hiçbir şey olmaz.  

 

Alaattin Akçal:  Resim restorasyon konusunda uzmansınız. Bu konuda neler söyleyeceksiniz? 

 

Faruk Cimok: Restorasyonu bıraktım. Yapmıyorum. Üniversitede Resim Restorasyon ve Teknoloji bölümünde 20 yılımı doldurdum. Profesyonel olarak çalışanda az kaldı. Halen teorik ders veriyorum, kendi tamir atölyemi kapattım.

 

Alaattin Akçal: Çalışmalarınızı yaptığınız atölyeniz nerede şuanda?

 

Faruk Cimok: Suadiye de atölyem. Orada çalışıyorum.

 

Alaattin Akçal:  Daha önce yaptığının röportajlarda, “anlaşılamayan resimlere fazla değer veriliyor diyorsunuz?” Bu konuda neler söyleyeceksiniz?

 

Faruk Cimok: Bir filmi izlesen filmi anlamadıysanız entelektüeller de oluşan bir kanı vardır. Çok derin bir filmdi, resime bakarsın, derin bir konu olduğunu zannedersin. Niye böyle biz eziliyoruz ki? Anlayamadığım bir şey diyeceğine, adam anlatamamış de. Doğrusu bu bence. Ben 30 yıldır bu işin içindeyim ben anlamıyorsam vatandaş anlaması için kitap mı okuyacak? Resmi sevdim yada sevmedim dersin biter, sonuçta bu estetik bir şey.

 

Resim için bir test yapmak gerekir. Bir makas alırsınız elinize, kesersiniz resmi, eğer kesildiği belli olmuyorsa bu sanat eseri değildir. Kesildiğinin belli olması lazım.

 

Alaattin Akçal:  Sohbetiniz ve bize zaman ayırdığınız  için çok teşekkür ediyoruz. Özellikle Çerkez motiflerinin yer alacağı, ön çalışmalarını yürüttüğünüz serginizi sabırsızlıkla bekliyoruz.  Elinize, fırçanıza sağlık.

 

Faruk Cimok: Ben teşekkür ederim.

 

 

 

 

 

 

FARUK CİMOK

Kuzey Kafkasya, Şapsığ kökenli ressam, 1956 yılında Reyhanlı\'da doğdu. 1979 yılında Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü Devrim Erbil Atölyesinden mezun oldu. Çalışmalarıyla 1978\'de Kartal Belediyesi Kültür ve Sanat Şenliği \'Ödülü\'nü, 1979\'da Türk Kültür Vakfı Jüri Başarı Ödülü\'nü, yine 1979\'da DYO Ödülü\'nü kazandı, ilk kişisel sergisini 1980 yılında açan Cimok\'un Sofya\'da açılan "Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi" sergisinde de iki yapıtı yer aldı. Halen de kişisel ve karma sergilere katılan ressam, resim restorasyonu konusunda bir uzman olarak çalışmaktadır.

 

Yazara Ait Diğer Makaleler
Biga Şehidini Unuttu: Jan. Er. MEHMET ÖZER (2017-06-23)
BiGA’nın ÖLÜM EKONOMİSİ (2017-01-26)
Bursa-Çanakkale Karayolu Biga’nın Kaderini Değiştirecek (2016-06-20)
Göz Kamaştıran Kariyeri Bıraktı, Köyüne Hacıköy’de geri döndü! RÖPORTAJ (2015-05-21)
Biga’nın Coğrafi İşareti Neden Yok? (2014-04-09)
BİR ÜLKENİN GÜCÜ NASIL ÖLÇÜLÜR - 1 (2013-08-15)
Biga’nın Hâyr Ekonomisi (2013-08-01)
Çerkes Sanatçı Yısmeyl NEVZAT ÖZBAY ile Röportaj (2012-11-24)
Kurejiye Yapım Kılavuzu (2012-10-22)
Biga Kafkas Kültür Dernek Başkanı Sn.Harun ŞİREN ile Söyleşi (2012-02-17)
Gözlerden Uzak Kalmış Bir Güzellik; TAŞOLUK BARAJI (2011-11-04)
TÜBİTAK Birincisi Projenin Başarısı Üzerine (2011-09-10)
Son Pşıne Ustası Cumhur Bedii Sayın ile Röportaj (2011-08-10)
Son Yüzyılın Muhtarları (2011-07-22)
Çerkes Ressam Faruk CİMOK ile söyleşi (2011-05-03)
Adige-Khase Çerkes Dern.Başkanı Mehmet Emin Yaşar ile Söyleşi (2011-05-02)
KAFFED Basın Dnş. Editörü Behice Yeşilbağ ile Söyleşi (2011-05-02)


Bookmark and Share



FancyBox 1.3.4 | Demonstration
Günün Fotoğrafı


Duyurular
Adige Xase Çerkes Derneği Bayrak Günü Dostluk Yemeği - 23.04.2016
Ahmet SALTAŞ Sünnet Merasimi – 14.05.2016
Uluslararası Adige Filolojisi Sempozyumu 13-15.05.2016
Çetin Berna SEZEN çifti NİKAH – 16.04.2016
Çetin-Berna ÇETİN çifti DÜĞÜN – 14.05.2016
ANBAROBA KÖY HAYRI - 15.05.2016
YENİMAHALLE KÖYÜ HAYRI – 22.05.2016
Kerem-Neslihan ARSLAN Çifti DÜĞÜN – 07.07.2016

Nurettin AKÇAL
SOY AĞACI

TEMEÇ
Biga Şehidini Unuttu: Jan. Er. MEHMET ÖZER

Konuk Yazar
Sanatevi ve Biga Ekolojik Film Festivali Hakkında

İlhan ELMAS
DONKİŞOT

Osman KİBAR
OSMAN KİBAR dan Şehit Uzm.Çvş. ULAŞ AÇIKGÖZ DESTANI

Seren ÖZDEN
SETENAY

Dr.Muhammet AKKAYA
ÖKSEOTU ve MÜCADELESİ

Yusuf GÜLSEVEN
UMUMİ İSTEKLERİM “İZ”

Çerkes Ethem in Ele Geçen Hatıraları
Ve Nihayet Yunan hatlarında önce bozgun merkezde başladı ve diğer taraflarada sirayet etti

Cahide Ulaş AYTAR
ÖĞRETMENİM

İlknur KILIÇ
KUTSAL TOPRAKLAR

Harun ŞİREN
Biga Kafkas Derneği Binası ve Destekleyenler – III

Erkan KILINÇ
Ortadoğu da yeni haritalar-Suriye

Osman KÜÇÜKIŞIK
YAZA DAMGASINI VURAN TIRTILAR

Numan ÜNER
Biga'da Birlik Beraberlik ve Türevleri



© Aşağıdemirci Köyü - Alaattin Akçal Özel Web Sitesi
Adres:
Telefon: / Fax: