ANASAYFA
ASAGİDEMİRCİ.NET
HABERLER
KÖY TARİHÇE
FOTOĞRAFLAR
SÜLALELER
THAMADELER
KÖY KROKİSİ
AYLIK HAVA DURUMU (Şubat)
ASKIDA KİTAP
VİDEO GALERİSİ
KÖY MEZARLIK ZİYARETİ VİDEO
KÖY DERGİSİ TEMEÇ
RESİM YARIŞMASI
ŞİİR YARIŞMASI
Temiz Bir Aşağıdemirci için ATIK YAĞLARI TOPLUYORUZ
BİGA BASINININ EN İYİLERİ 2011
BİGA BASINININ EN İYİLERİ 2012 ve BİGA ANKETİ
2013 YILININ AŞAĞIDEMİRCİLİSİ ÖDÜLÜ
2014 YILININ AŞAĞIDEMİRCİLİSİ ÖDÜLÜ
2015 YILININ AŞAĞIDEMİRCİLİSİ ÖDÜLÜ
HER FOTOĞRAFIN BİR HİKAYESİ VAR
DÜN ve BUGÜN
Yusuf GÜLSEVEN HABER YORUM
İLETİŞİM
Son Pşıne Ustası Cumhur Bedii Sayın ile Röportaj
TEMEÇ
Alaattin AKÇAL


Pşınelerimize can veren, son Pşıne Ustası Sn.  Cumhur Bedii SAYIN ile röportaj:

 

 

Alaattin Akçal: Pşıne ve Akordeon ile ne zaman, nasıl tanıştınız?

 

Cumhur Bedii Sayın: Akordeon ile aşağı yukarı, 1951-52 ler de tanıştım. 1953 yılından itibaren profesyonel olarak başladım çalmaya, 10 yaşındaydım. 53 ten bu yana 55-56 yıldır akordeon çalıyorum. Pşıne ile de Almanya da pşıne markası olan Hohner in fabrikasında uzun yıllar çalıştım. 30 yıldır da pşıne tamiratı yapıyorum.

 

Alaattin Akçal:  Şuan da gerçek anlamda son pşıne ustasısınız bildiğim kadarıyla.

 

Cumhur Bedii Sayın: 2-3 usta daha var ama, ben bu işim okullusuyum, mekteplisiyim. Bu meyanda yapılmış benim 2 adet televizyon programım var.  Bir tane de Marmara Üniversitesi Sinema ve Televizyon Okulu öğrencilerinin benim hakkımda yaptığı tez çalışmaları var. Benim tamirat ve müzik hayatımı mezuniyet tezi olarak hazırladılar.

 

Alaattin Akçal: Tamirat zor bir iş midir?

 

Cumhur Bedii Sayın: Tamirat, nasıl bir beyin cerrahı küçük bir hata yaparsa sonu ölümdür, benim yaptığım işte o kadar hassas bir iştir. Küçük bir hata yapılan konser ve müzik sırasında her şeyi berbat edebilir.

 

Alaattin Akçal: Başka hangi müzik aletlerinin tamiratını yapıyorsunuz?

 

Cumhur Bedii Sayın: Akordeon, Pşıne, ağız Mızıkası, Melodika, Garbon tamir ettiğim ensturumanların içerisinde. Fakat Gabron un yapısı ve sistemi biraz değişik, o yüzden Gabron tamirat işini bıraktım.

 

Alaattin Akçal:  Çerkes Diyasporası’nda büyük ölçüde tanınıyor ve biliniyorsunuz.  Çerkes olmayan biri olarak çerkes Diyasporası ve çerkesler hakkında ne düşünüyorsunuz?

 

Cumhur Bedii Sayın: Kendimi çerkes hissediyor ve gurur duyuyorum. Çerkes toplumu geleneklerine çok bağlı, saygıya çok önem veren bir millet. Etkilenmemek elde değil.

 

Alaattin Akçal:  Akordeon ve Pşıne çift sesli olduğu için mi tercih ediyorsunuz?

 

Cumhur Bedii Sayın: Tabi. Pşıne diyatonik bir ensturuman dır.  Akordeon ise, kromotik bir ensturumandır.  Akordeon da bir tuşa basıp körüğü çekip ittiğimizde aynı notayı verir. Pşıne de ise tuşların yerini yuvarlak düğmeler almıştır. Bu düğmelerden birini basıp, körüğü iterken ayrı, çekerken ayrı nota verir. Bu da pşıne nin yapısıdır. Ve Akordeon a nazaran çalması çok daha zordur. Mesela bir pşıneyi tamir ederim, istenilen şekile ses ve yapı olarak sokarım fakat çalmasına gelince, çalamam.  Pşıne bizim tangolarda kullanılan Bandonyon’lar vardır. Akordiyonların düğmeli olanlarına bandonyon denir. Bandonyonların da cinsleri var. Biri kromotik Bandonyon, diğeri diyatonik Bandonyon’lar dır. Pşıne ler bandonyonları esasına göre yapılmışlardır. İterken ve çekerken ses değişiktir. Mesela körüğü basarken “do” diyelim, çekerken “re” verir. Çalınışının zorluğuda bundan kaynaklanıyor.

 

Alaattin Akçal:  Bundan dolayı da yöresel anlamda daha çok kullanılıyor sanırım.

 

Cumhur Bedii Sayın: Özellikle Çerkes lerin kullandığı bir enstrumandır. Gürcüler ve Abhaz larda kullanırlar.

 

Alaattin Akçal: Özellikle hangi bölgelerle pşıne tamiri ile irtibatınız var.

 

Cumhur Bedii Sayın: Türkiye’nin dört bir yanıyla irtibat içerisindeyim.

 

Alaattin Akçal: Dernek olarak hangileri?

 

Cumhur Bedii Sayın: İstanbul içerisindeki tüm Kafkas Dernekleri’yle çalışıyorum. Bunların yanında Mersin, Bandırma, Kayseri, Şanlıurfa, adını hatırlayamadığım bir çok dernek, il ve ilçe ile çalışıyorum. Bunların yanında elinde dededen yadigar kalmış bana gelmemiş pşıne si olanlarda fazlasıyla vardır. Bunların sandıklardan çıkarılıp çalışır hal alması ve eşsiz seslerinin ortaya çıkması gerekiyor. Bu sayede azalan pşıne çalanların sayısı çoğalabilir.

 

Alaattin Akçal: Yanınızda birisini yetiştirmeyi düşünür müsünüz?

 

Cumhur Bedii Sayın: Bu meslekte yetişmek için benim yanımda hiç bir yere dokunmadan en az 5-6 sene gözümün içine bakacak, elimde yaptığım işe bakacak, onunla ilgilenecek kişiler olacak. Ondan sonra bir şeyler öğrenmeye başlayacaktır. Bir de pşıne ve akordion’u gerçekten sevmesi gerekiyor tabiî ki. 

 

Alaattin Akçal: En çok sevdiğiniz ve güvendiğiniz pşıne markası nedir.

 

Cumhur Bedii Sayın: Ben Hohner i seviyorum bu konuda. Hohner güzel iş yapıyor.

 

Alaattin Akçal: Biz sizi Türkiye de kalmış gerçek anlamda “Son Pşıne Ustası” olarak görüyor ve uzun yıllar bu mesleği devam ettirmenizi diliyoruz. Bize zaman ayırdığınız için çok teşekkür ediyoruz.

 

Cumhur Bedii Sayın: Bende size bana bir köşe ayırdığınız için teşekkür ediyorum.

 

 

 

Cumhur Bedii SAYIN, 1943 yılında Çanakkale’nin Ezine ilçesinde doğdu. Müzisyen olan babasından öğrendiği Akordion la 10 yaşında tanıştı. Müziğe olan yeteneği sayesinde kısa sürede müzisyenliği profesyonelce yapmaya başladı. Uzun yıllar Almanya da Hohner firmasında pşıne yapımı konusunda çalıştı. Daha sonra Akordeon tamirinin yanında Pşıne tamiri de yapmaya başladı. 30 yıldır pşıne tamir eden Sn. Cumhur Bedii Sayın halen İstanbul, Beyoğlu Galipdede Cad. Tranvay Sk. Tünel Han No:5 Kat:3 (0212.292 03 91-0542.653 58 83) te bulunan tamir atölyesinde çalışmalarını sürdürmektedir.

 

Yazara Ait Diğer Makaleler
Biga Şehidini Unuttu: Jan. Er. MEHMET ÖZER (2017-06-23)
BiGA’nın ÖLÜM EKONOMİSİ (2017-01-26)
Bursa-Çanakkale Karayolu Biga’nın Kaderini Değiştirecek (2016-06-20)
Göz Kamaştıran Kariyeri Bıraktı, Köyüne Hacıköy’de geri döndü! RÖPORTAJ (2015-05-21)
Biga’nın Coğrafi İşareti Neden Yok? (2014-04-09)
BİR ÜLKENİN GÜCÜ NASIL ÖLÇÜLÜR - 1 (2013-08-15)
Biga’nın Hâyr Ekonomisi (2013-08-01)
Çerkes Sanatçı Yısmeyl NEVZAT ÖZBAY ile Röportaj (2012-11-24)
Kurejiye Yapım Kılavuzu (2012-10-22)
Biga Kafkas Kültür Dernek Başkanı Sn.Harun ŞİREN ile Söyleşi (2012-02-17)
Gözlerden Uzak Kalmış Bir Güzellik; TAŞOLUK BARAJI (2011-11-04)
TÜBİTAK Birincisi Projenin Başarısı Üzerine (2011-09-10)
Son Pşıne Ustası Cumhur Bedii Sayın ile Röportaj (2011-08-10)
Son Yüzyılın Muhtarları (2011-07-22)
Çerkes Ressam Faruk CİMOK ile söyleşi (2011-05-03)
Adige-Khase Çerkes Dern.Başkanı Mehmet Emin Yaşar ile Söyleşi (2011-05-02)
KAFFED Basın Dnş. Editörü Behice Yeşilbağ ile Söyleşi (2011-05-02)


Bookmark and Share



FancyBox 1.3.4 | Demonstration
Günün Fotoğrafı


Duyurular
Adige Xase Çerkes Derneği Bayrak Günü Dostluk Yemeği - 23.04.2016
Ahmet SALTAŞ Sünnet Merasimi – 14.05.2016
Uluslararası Adige Filolojisi Sempozyumu 13-15.05.2016
Çetin Berna SEZEN çifti NİKAH – 16.04.2016
Çetin-Berna ÇETİN çifti DÜĞÜN – 14.05.2016
ANBAROBA KÖY HAYRI - 15.05.2016
YENİMAHALLE KÖYÜ HAYRI – 22.05.2016
Kerem-Neslihan ARSLAN Çifti DÜĞÜN – 07.07.2016

Nurettin AKÇAL
SOY AĞACI

TEMEÇ
Biga Şehidini Unuttu: Jan. Er. MEHMET ÖZER

Konuk Yazar
Sanatevi ve Biga Ekolojik Film Festivali Hakkında

İlhan ELMAS
DONKİŞOT

Osman KİBAR
OSMAN KİBAR dan Şehit Uzm.Çvş. ULAŞ AÇIKGÖZ DESTANI

Seren ÖZDEN
SETENAY

Dr.Muhammet AKKAYA
ÖKSEOTU ve MÜCADELESİ

Yusuf GÜLSEVEN
UMUMİ İSTEKLERİM “İZ”

Çerkes Ethem in Ele Geçen Hatıraları
Ve Nihayet Yunan hatlarında önce bozgun merkezde başladı ve diğer taraflarada sirayet etti

Cahide Ulaş AYTAR
ÖĞRETMENİM

İlknur KILIÇ
KUTSAL TOPRAKLAR

Harun ŞİREN
Biga Kafkas Derneği Binası ve Destekleyenler – III

Erkan KILINÇ
Ortadoğu da yeni haritalar-Suriye

Osman KÜÇÜKIŞIK
YAZA DAMGASINI VURAN TIRTILAR

Numan ÜNER
Biga'da Birlik Beraberlik ve Türevleri



© Aşağıdemirci Köyü - Alaattin Akçal Özel Web Sitesi
Adres:
Telefon: / Fax: